Peristiwa Israk Mikraj merupakan salah satu peristiwa agung Islam yang dijelaskan oleh Allah SWT di dalam al-Quran. Sesuatu yang tidak dapat disangkal bahawa peristiwa Israk Mikraj telah membawa satu pengertian yang besar dalam Islam kerana melalui peristiwa ini, ibadah solat fardu lima waktu mula disyariatkan. Solat yang merupakan tiang agama Islam telah difardukan secara langsung kepada Nabi Muhammad SAW melalui peristiwa Israk Mikraj. Betapa signifikannya peristiwa ini dalam Islam sehingga Allah SWT menamakan satu surah dalam al-Quran dengan nama surah al-Isra', iaitu sempena peristiwa Israk Mikraj.
Perkataan isra' berasal daripada kata kerja asra yang bererti perjalanan malam (Ibn Manzur 1990, 14/382). Di dalam al-Quran perkataan asra digunakan oleh Allah SAW khusus bagi menjelaskan peristiwa Israk Mikraj. Firman Allah SWT yang bermaksud: ''Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam, dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya, agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat'' (surah al-Isra', ayat 1).
Manakala perkataan mi'raj pula menurut kamus Lisan al-'Arab bererti sesuatu yang menyerupai tangga yang digunakan oleh roh manusia untuk ke langit setelah dipisahkan daripada jasad (Ibn Manzur 1990, 2/322). Perkataan ini berasal daripada kata kerja 'araja (Ibn Manzur 1990, 2/321). Allah SWT telah merakamkan peristiwa Miraj Rasulullah SAW ke langit menerusi firman-Nya yang bermaksud: ''Dan sesungguhnya Muhammad telah melihat Jibril (dalam bentuknya yang asal) pada waktu yang lain. (Iaitu) di Sidrat al-Muntaha. Berhampiran dengannya terdapat syurga tempat tinggal (Muhammad melihat Jibril) ketika Sidrat al-Muntaha diliputi oleh sesuatu yang meliputinya. Penglihatannya (Muhammad) tidak berpaling dari yang dilihatnya itu dan tidak (pula) melampauinya. Sesungguhnya dia telah melihat sebahagian tanda-tanda (kekuasaan) Tuhannya yang paling besar'' (surah al-Najm, ayat 13–18).
Berdasarkan ayat-ayat tersebut, jelas menunjukkan bahawa peristiwa Israk Mikraj memang benar-benar dilalui Rasulullah SAW semasa hayatnya. Selain tujuan utama berlakunya peristiwa Israk Mikraj, iaitu pensyariatan ibadah solat kepada umat Islam, peristiwa ini juga meninggalkan kesan yang mendalam terhadap iman seseorang kerana sebaik sahaja Rasulullah SAW menceritakan perihal Israk Mikraj kepada para sahabat, maka terdapat kalangan mereka yang meragui kesahihannya. Keadaan ini berlaku kerana peristiwa Israk Mikraj amat bertentangan dengan logik akal yang waras. Oleh itu, signifikannya peristiwa ini terhadap Islam apabila ia menjadi kayu ukur tahap keimanan para sahabat Rasulullah SAW
Bagi melihat kronologi peristiwa besar ini, makalah akan menyoroti beberapa situasi penting yang berlaku dalam peristiwa Israk Mikraj. Penelitian terhadap situasi-situasi ini, walaupun secara sepintas lalu, adalah penting bagi mendapat gambaran yang jelas tentang Israk Mikraj. Pemahaman terhadap peristiwa ini juga akan memudahkan para pembaca melihat secara jelas aspek Israk Mikraj yang telah dimanipulasikan dalam karya-karya sastera yang akan dibincangkan selepas ini. Terdapat perselisihan pendapat tentang tarikh sebenar berlakunya peristiwa Israk Mikraj. Ibn al-Jawzi berpendapat peristiwa Israk Mikraj berlaku lapan bulan sebelum Rasulullah SAW berhijrah ke Yathrib (Madinah), Ibn 'Abd al-Bir pula berkata ia berlaku kira-kira setahun dua bulan sebelum Rasulullah SAW berhijrah ke Yathrib, manakala Ibn Faris berpegang kepada tarikh setahun dan tiga bulan sebelum Hijrah, dan Ibn al-Athir pula berpendapat ia berlaku tiga tahun sebelum proses Hijrah (al-'Asqalani 2003, 7/257).
Walaupun para ulama tidak sependapat tentang tarikh sebenar berlakunya peristiwa Israk Mikraj, namun secara kolektif mereka bersetuju bahawa peristiwa ini berlaku selepas Rasulullah SAW dilantik menjadi Rasul dan sebelum Baginda SAW berhijrah dari Mekah ke bumi Yathrib. Menurut Safi al-Din al-Mubarakfuri, peristiwa Israk Mikraj berlaku apabila Baginda SAW mengalami pembedahan dada yang dilakukan oleh Malaikat Jibril AS (al-Mubarakfuri 2000, 101). Hati Baginda SAW telah dicuci dengan air zamzam dan kemudian dituangkan hikmah, ilmu dan iman ke dalam dada Rasulullah SAW (al-Haythami 2001, 1/90). Keadaan ini menunjukkan bahawa hati merupakan punca segala amalan manusia. Selain itu, situasi ini membawa pengertian bahawa peristiwa Israk Mikraj amat tinggi nilainya sehinggakan ia dimulakan dengan persediaan kerohanian melalui proses penyuciaan hati yang dilakukan terhadap insan agung yang sememangnya telah sediakala mulia di sisi Allah SWT.
Ibn Mas'ud meriwayatkan bahawa setelah selesai pembedahan yang dilakukan sendiri oleh Jibril AS, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah SAW dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan Isra' (Ibn Kathir 2007, 52). Menurut Ibn Sayyid al-Nas di dalam bukunya 'Uyun al-Athar fi Funun al-Maghazi wa al-Shama'il wa al-Siyar, Buraq adalah sejenis binatang yang melata berwarna putih, saiznya lebih kecil daripada al-himar (keldai) serta memiliki sayap pada bahagian paha yang menutupi kedua kakinya (al-Nas t.th., 1/140, 143). Binatang ini dinamakan Buraq kerana ketangkasannya yang diumpamakan seperti al-barq (kilat) (al-Aswad 1989, 53). Gambaran ciri-ciri Buraq ini telah dijelaskan menerusi sebuah hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Imam Muslim.Beliau telah meletakkan hadis ini sebagai hadis pertama dalam bab Isra' Rasulullah SAW ke langit dan pensyariatan solat (alNawawi 2003, 2/180). Sebenarnya, jika dilihat dari sudut yang lebih menjurus kepada manfaat manusia di dunia, peristiwa Israk Mikraj telah membuka ruang yang amat luas bagi diadaptasi secara kreatif dan inovatif untuk sumbangan dalam bidang sains dan teknologi. Sebagai contoh, penggunaan Buraq dapat dilihat sebagai satu manifestasi ke arah penciptaan kenderaan berteknologicanggih dan pantas seperti yang wujud pada ketika ini.
Sepanjang perjalanan menuju ke Masjid al-Aqsa di Bayt al-Maqdis, Rasulullah SAW diiringi oleh Jibril AS. Apabila tiba di tempat-tempat tertentu yang tercatat padanya kisah-kisah sejarah Islam, Rasulullah SAW diajukan oleh Jibril AS supaya berhenti dan menunaikan solat dua rakaat bagi menghormati tempat tersebut. Diriwayatkan oleh Anas RA, antara tempat-tempat berkenaan ialah Yathrib, Tursina iaitu tempat Nabi Musa AS bermunajat kepada Allah SWT dan Bayt alLaham iaitu tempat Nabi 'Isa AS dilahirkan (al-Asqalani 2003, 7/253; alHaythami 2001, 1/97). Selain itu, dicatatkan bahawa dalam perjalanan menuju ke Masjid al-Aqsa, Rasulullah SAW dapat menyaksikan peristiwa-peristiwa simbolikyang amat luar biasa. Antaranya gambaran kaum yang sedang bercucuk tanam alu terus menuai hasil tanaman mereka, dan apabila selesai dituai, hasil tanaman yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Keadaan ini berlaku berulang-ulang kali, maka Rasulullah SAW diberitahu oleh Jibril AS bahawa gambaran itu menunjukkan ganjaran Allah SWT kepada kaum yang berjihad di jalan Allah yang digandakan pahala kebajikan mereka (al-'Asqalani 2003, 7/253; al-Haythami 2001, 1/92).
Rasulullah SAW juga ditunjukkan gambaran satu kaum yang terdiri daripada lelaki dan perempuan, mereka memakan daging mentah yang busuk, sedangkan daging masak dan elok ada di sisi mereka. Menurut Jibril AS, mereka adalah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri atau suami yang sah (al-'Asqalani 2003, 7/253; al-Haythami 2001, 1/92). Selain itu, Rasulullah SAW juga menyaksikan sekumpulan manusia yang sedang mengumpul kayu api, mereka tidak mampu untuk memikulnya, namun mereka terus menambah beban kayu tersebut. Keadaan ini adalah gambaran bagi orang yang gagal menunaikan amanah yang dipertanggungjawabkan ke atas mereka (al-'Asqalani 2003, 7/254; al-Haythami 2001, 1/92). Sebenarnya, kesemua peristiwa ini memberi gambaran yang jelas kepada umat Islam bahawa setiap amalan buruk yang dilakukan di dunia, pasti mendapat balasan yang selayaknya di akhirat kelak. Secara tidak langsung, gambaran-gambaran tersebut membuktikan ketegasan Islam berkaitan perkara larangan yang sememangnya membawa kesan negatif di dalam kehidupan manusia.
Setibanya di Masjid al-Aqsa, Rasulullah SAW turun daripada Buraq dan kemudian masuk ke dalam masjid lalu mengimamkan solat yang disertai oleh sekalian para Nabi dan Rasul yang terdahulu daripada Baginda SAW (Ibn Kathir 2007, 52). Peristiwa ini jelas menunjukkan bahawa martabat Rasulullah SAW itu amat tinggi, sesuai dengan kedudukannya sebagai Rasul terakhir buat sekalian umat manusia. Allah SWT menjelaskan perkara ini menerusi firman-Nya yang bermaksud: ''Bukanlah Nabi Muhammad itu (dengan sebab ada anak angkatnya) menjadi bapa yang sebenar bagi seseorang dari orang lelaki kamu,tetapi iaadalah Rasul Allah dan kesudahan sekalian para Nabi dan (ingatlah) Allah adalah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu'' (surah al-Ahzab, ayat 40).
Selepas peristiwa Israk, Rasulullah SAW didatangkan dengan Mikraj iaitu sebuah tangga yang indah dari syurga (Ibn Kathir 2007, 55). Rasulullah SAW dan Jibril AS naik ke langit dunia dengan menggunakan Mikraj tersebut. Seterusnya Baginda SAW dan Jibril AS menaiki setiap tingkatan langit dunia yang terdiri daripada tujuh peringkat dan bertemu dengan para Rasul terdahulu daripada Baginda SAW. Pada langit pertama, Rasulullah SAW dan Jibril AS bertemu dengan diperlihatkan dengan dua kumpulan manusia, iaitu satu kumpulan daripada golongan yang beriman, manakala kumpulan kedua terdiri daripada golongan yang melakukan dosa dan kejahatan (al-'Asqalani 2003, 7/266; al-Jawziyah 2003, 3/27). Di langit kedua, Rasulullah SAW dan Jibril AS bertemu dengan Nabi Yahya AS dan Nabi 'Isa AS. Seterusnya, di langit ketiga Rasulullah SAW bertemu dengan Nabi Yusuf AS. Manakala di langit keempat, Baginda SAW bertemu dengan Nabi Idris AS. Kemudian Rasulullah SAW bertemu dengan Nabi Harun AS yang dikelilingi oleh kaumnya daripada kalangan Bani Israil di langit kelima. Di langit keenam, Rasulullah SAW bertemu dengan Nabi Musa AS. Akhirnya di langit ketujuh, Baginda SAW telah bertemu dengan Nabi Ibrahim AS yang sedang bersandar di Bayt al-Ma'mur, iaitu sebuah tempat untuk para Malaikat melakukan tawaf (al-Mubarakfuri 2000, 100). Selepas itu, Rasulullah SAW telah dinaikkan ke Sidrat al-Muntahauntuk bertemu dengan Allah SWT, iaitu untuk menerima perintah solat lima waktu (Ibn Kathir 2007, 57). Imam al-Nawawi telah menukilkan pendapat Ibn 'Abbas dalam kitab Sharh Sahih Muslim ketika membicarakan perihal Sidrat al-Muntaha.
Menurut Ibn Abbas, tempat tersebut dinamakan Sidrat al-Muntaha kerana pengetahuan para Malaikat terhenti di situ, dan tiada sesiapa yang boleh melepasinya melainkan Rasulullah SAW (al-Nawawi 2003, 2/185). Menerusi penjelasan ini, dapat difahami bahawa Sidrat al-Muntaha adalah sebuah tempat yang istimewa serta menjadi tempat larangan termasuk bagi para Malaikat. Ini bermakna ketika di Sidrat al-Muntaha, Rasulullah SAW tidak ditemani Jibril AS. Namun, perkara ini merupakan khilaf atau percanggahan pendapat dalam kalangan para ulama.
Dalam kitab Fath al-Bari, terdapat sebuah hadis yang merakamkan kisah Mikraj Rasulullah SAW serta gambaran tempat bernama Sidrat al-Muntaha. Dalam hadis tersebut, Sidrat al-Muntaha digambarkan seperti sepohon pokok yang mempunyai buah yang besar seperti tempayan dan daunnya pula lebar seperti
telinga gajah (al-'Asqalani 2003, 2/270–271). Turut diberitakan menerusi hadis tersebut bahawa pada pangkal Sidrat al-Muntaha terdapat empat batang anak sungai, dua daripadanya ialah sungai ''batin'' iaitu sungai di syurga, manakala dualagi sungai merupakan sungai ''zahir'' iaitu yang terdapat di dunia bernama sungai Nil dan Furat (al-'Asqalani 2003, 7/271). Berkaitan dengan tempat sebenar Sidrat al-Muntaha, kitab Fath al-Bari turut menyatakan pendapat para sahabat Rasulullah SAW mengenainya. Hadis Anas RA menyatakan bahawa Sidrat alMuntaha itu terletak di langit yang ketujuh, manakala hadis Ibn Mas'ud
menyatakan Sidrat al-Muntaha terletak di langit yang keenam (al-'Asqalani 2003, 7/270). Namun demikian, Imam Ibn Hajar al-'Asqalani berijtihad bahawa sebenarnya tiada sebarang kekhilafan antara kedua-dua pendapat tersebut kerana ia boleh membawa maksud bahawa pangkal atau asal Sidrat al-Muntaha ituberada di langit keenam, manakala puncak serta daun-daunnya mencapai sehingga langit yang ketujuh (al 'Asqalani 2003, 7/270). Jika pendapat ini dipegang, maka secara jelas menunjukkan Rasulullah SAW masih ditemani Jibril AS ketika di Sidrat al-Muntaha. Hal ini kerana, seperti yang telah dijelaskan sebelum ini bahawa ketika di langit keenam, Rasulullah SAW dan Jibril AS bertemu dengan Nabi Musa AS, manakala di langit ketujuh, mereka bertemu dengan Nabi Ibrahim AS.
Selain itu, diriwayatkan oleh Mujahid bahawa dahan-dahan Sidrat al-Muntaha terdiri daripada mutiara, yaqut dan zabarjad (Ibn Kathir 1998, 7/3334). Dalam kitab Tafsir al-Quran al-'Azim, Ibn Kathir turut menukilkan sebuah hadis daripada Ibn Zayd yang menyatakan bahawa ketika peristiwa Mikraj, Rasulullah
SAW melihat terdapat kumpulan Malaikat yang sentiasa bertasbih kepada Allah SWT pada setiap daun Sidrat al-Muntaha (Ibn Kathir 1998, 7/3334). Di samping itu, diriwayatkan pula oleh Anas bin Malik RA dalam hadis yang panjang, bahawa ketika di Sidrat al-Muntaha, Rasulullah SAW dihidangkan dengan tiga bejana yang berisi arak, susu dan madu. Rasulullah SAW telah memilih susu lalu meminumnya. Menurut Jibril AS, Baginda SAW telah membuat pilihan yang tepat, iaitu pilihan yang menunjukkan fitrah. Fitrah di sini memberi maksud bahawa menjadi satu kelaziman bagi Rasulullah SAW dan umatnya untuk mencintai kebaikan dan membenci keburukan (al-'Asqalani 2003, 7/256). Sekali lagi, keadaan ini menunjukkan Jibril AS masih menemani Baginda Rasulullah SAW ketika di Sidrat al-Muntaha. Berbalik kepada persoalan fitrah, menurut Muhammad Sa'id Ramadan al-Buti, perkataan ''fitrah'' merujuk kepada Islam sebagai satu agama yang tidak sesekali menyalahi tabiat semula jadi manusia (alButi 2003, 113). Dengan kata lain, kesemua peraturan yang digariskan oleh Islam untuk umat manusia, tidak sesekali memberati manusia untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian mereka.
Selepas Rasulullah SAW dihidangkan dengan tiga bejana air tersebut, berlangsunglah dialog antara Allah SWT dengan Nabi Muhammad SAW. Peristiwa ini dirakamkan oleh Allah SWT di dalam al-Quran yang bermaksud: ''Demi sesungguhnya, ia telah melihat sebahagian dari sebesar-besar tanda (yang membuktikan luasnya pemerintahan dan kekuasaan) Tuhannya'' (surah al-Najm,ayat 18). Pada awalnya, Allah SWT telah memfardukan ke atas Rasulullah SAW dan umatnya ibadah solat sebanyak 50 kali sehari semalam (al-'Asqalani 2003, 7/256). Selesai bermunajat kepada Allah SWT, dalam perjalanan turun dari Sidrat al-Muntaha, Rasulullah SAW menemui Nabi Musa AS dan Baginda AS meminta agar Rasulullah SAW memohon kepada Allah SWT supaya diberi keringanan berkaitan jumlah solat yang difardukan (al-Mubarakfuri 2000, 100). Maka dengan rahmat dan kasih Allah SWT, akhirnya solat telah disyariatkan sebanyak lima waktu sehari semalam sahaja dengan mengekalkan nilai ganjarannya sebanyak 50 waktu.
Selepas peristiwa Mikraj, Rasulullah SAW dibawa turun ke langit dunia semula untuk kembali ke Bayt al-Maqdis. Rasulullah SAW telah dibawa menaiki Buraq untuk pulang ke Mekah pada malam yang sama. Diriwayatkan bahawa kepulangan Rasulullah SAW di Bayt al-Maqdis telah disambut oleh para Nabi dan Rasul terdahulu sebagai satu tanda penghormatan terhadap Baginda SAW (Ibn Kathir 2007, 58). Menurut Shaykh Abu Muhammad bin Abi Jamrah, antara hikmah Rasulullah SAW melalui peristiwa Israk terlebih dahulu, sebelum naik ke langit (Mikraj) ialah bagi membuktikan bahawa Baginda SAW benar-benar telah melalui peristiwa Israk Mikraj. Hal ini kerana bagi mereka yang ragu-ragu dengan kebenaran Rasulullah SAW, mereka telah meminta Rasulullah SAWmenceritakan perihal Bayt al-Maqdis tersebut. Justeru, kebenaran yang diungkap oleh Rasulullah SAW dalam menceritakan perihal Bayt al-Maqdis secara langsung membuktikan kebenaran peristiwa yang dilalui oleh Baginda SAW selepas itu,iaitu Mikraj ke langit (al-'Asqalani 2003, 7/255).
Sebenarnya, terdapat beberapa persoalan yang timbul iaitu sama ada peristiwa Israk Mikraj ini berlaku melibatkan roh Baginda SAW sahaja ataupun jasadnya sekali. Ibn 'Abbas serta majoriti ulama berpendapat bahawa peristiwa Israk Mikraj ini dialami Rasulullah SAW secara roh dan jasadnya sekali, dan bukan dalam bentuk rohnya sahaja atau melalui proses mimpi (Ibn Kathir 2007, 60). Pandangan ini turut dipersetujui Ibn Qayyim al-Jawziyah seperti yang tercatat dalam kitabnya Zad al-Ma'ad fi Hady Khayr al-'Ibad (al-Jawziyah 2003, 3/27). Perlu ditegaskan di sini bahawa ayat pertama surah al-Isra' juga telah menjelaskan bahawa peristiwa ini memang benar-benar berlaku terhadap diri Rasulullah SAW. Justeru, secara jelas Allah SWT menyatakan bahawa berlakunya peristiwa ini adalah sebagai menzahirkan tanda-tanda kebesaran dan kekuasaanNya. Apa yang lebih penting untuk difahami ialah peristiwa Israk Mikraj
merupakan satu peristiwa yang membawa mesej bahawa setiap peristiwa yang dialami Rasulullah SAW pastinya membawa makna dan pengajaran yang amat mendalam mencakupi aspek keimanan khususnya berkaitan perkara-perkara ghaib.
Peristiwa Israk Mikraj merupakan salah satu daripada tanda-tanda kekuasaan Allah SWT yang tidak dapat dijangkau oleh fikiran manusia yang amat terbatas. Hal ini dijelaskan oleh Allah SWT menerusi ayat pertama surah al-Isra' yang menegaskan bahawa tujuan utama berlakunya peristiwa ini ialah untuk memperlihatkan sebahagian daripada tanda-tanda kebesaran Ilahi.
sumber : beberapa kitab dan buku2.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan