Jumaat, Ogos 14, 2015

Menyingkap : " bandar untuk pasangan kembar" di seluruh dunia



Universiti Texas menganggarkan bahawa 32 daripada setiap 1,000 orang di dunia ini adalah kembar atau 16 pasang pada 1000, yang diterjemahkan kepada 3 peratus daripada jumlah penduduk di dunia kini. Angka ini nampaknya berbeza-beza mengikut wilayah, bangsa dan keturunan. Beberapa kumpulan etnik melahirkan lebih ramai kembar daripada biasa. Lain menghasilkan kurang.

Walaupun penyelidik bersetuju bahawa kembar seiras berlaku secara kebetulan semata-mata, yang mempunyai kembar seiras adalah keturunan. Jika orang lain dalam keluarga anda mempunyai kembar seiras, maka anda lebih cenderung untuk melahirkan kembar seiras. Jika seorang ibu sendiri adalah kembar persaudaraan, peluang untuk hamil kembar meningkat empat kali ganda. Faktor-faktor ini menyebabkan kembar biasanya untuk berjalan dalam keluarga dan dalam kumpulan etnik tertentu secara keseluruhannya. Malah, bangsa dan etnik seolah-olah memainkan peranan utama dalam berkembar. Sebagai contoh, di Amerika Syarikat, kembar yang paling biasa di kalangan Afrika-Amerika (36.8 per 1000) dan kurangnya biasa di Hispanik / Latin Amerika (21.8 1000).



kodinhi-twins-2

pasangan kembar di "bandar kembar" di Kondinhi India



candido-godoi-twins-1


Kadar tertinggi kelahiran kembar telah diperhatikan berlaku di kalangan masyarakat Yoruba di tenggara Nigeria berpusat di sekitar sebuah bandar pertanian dipanggil Igbo-Ora. Sebanyak 45 hingga 50 set kembar dilahirkan di sini pada 1000 kelahiran hidup. Dalam erti kata lain, hampir 10% daripada penduduk adalah kembar. Bilangan luar biasa besar kelahiran kembar di rantau ini telah memperoleh bandar nama samaran "Twin Modal Dunia."

Walaupun tiada siapa yang dapat membuktikan secara perubatan, penyelidikan telah mencadangkan bahawa kelahiran kembar boleh berkaitan dengan tabiat pemakanan wanita di rantau ini. Ada kemungkinan bahawa penggunaan yang tinggi jenis tertentu keladi yang mengandungi bahan kimia semula jadi boleh merangsang ovari untuk melepaskan telur dari setiap sisi. Tetapi, bilangan besar kembar dilahirkan di sini juga boleh menjadi perkara yang mudah genetik.


candido-godoi-twins-3

 Kitana berusia Sepuluh tahun dan Tahuana Schmitt adalah hanya salah satu daripada kira-kira 700 pasangan kembar di bandar 6,600 penduduk


candido-godoi-twins-4

 Mariara berusia 17 tahun dan Maira Kotowski dari Brazil


buzim-twins-2


apa yang pasti kejadian kembar ini adalah bukti jelas kekuasaan Allah SWT..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k