Selasa, Februari 28, 2012

[ gambar ] Inilah Lelaki Yang Mempunyai Jenis Darah Terpelik Di Dunia. Darahnya Menyelamatkan Jutaaan Bayi Di Australia

Sydney, Kematian bayi kerana penyakit rhesus darah sering terjadi kerana sangat sukar mencari penderma darah. Salah satu yang memiliki darah pelik itu adalah James Harrison. Dia telah menyelamatkan nyawa jutaan bayi kerana darahnya yang istimewa.

James Harrison berasal dari Australia berusia 74 tahun, telah menjadi penderma darah selama 56 tahun. Darahnya yang tergolong jenis pelik telah menyelamatkam dua juta lebih nyawa bayi. Kerana kebaikannya, dia digelar 'manusia bertangan emas' atau 'manusia dalam dua juta orang'.

Harrison telah memberikan darah tiap beberapa minggu sekali sejak ia berusia 18 tahun, dan kini sudah 948 sumbangan darahnya.

Dia telah membantu banyak ibu melahirkan bayi yang sihat, termasuk juga menjadi penderma untuk bayi anaknya sendiri, Tracey. Kini bayi Tracey hidup sihat berkat darah datuknya.

Harrison memiliki antibodi dalam plasmanya, yang menghentikan kematian bayi akibat penyakit Rhesus,iaitu salah satu penyebab penyakit hemolitik pada bayi baru lahir dan merupakan suatu bentuk anemia yang parah. Darahnya telah mengarah pada pengembangan vaksin yang disebut Anti-D.

"Saya tidak akan pernah berhenti. Tidak akan pernah," kata Harrison yang berjanji pada dirinya sendiri untuk menjadi penderma sejak usianya 14 tahun, setelah dia menjalani pembedahan jantung yang memerlukan 13 liter darah.

Menurutnya, dia harus berada di hospital selama tiga bulan ketika menjalani pembedahan. Darah yang dia terima telah menyelamatkan hidupnya, dan sejak itu ia berjanji akan memberikan darahnya ketika ia berusia 18 tahun.

Ketika mendermakan darah barulah dia mengetahui bahawa darahnya adalah jenis yang pelik dan terdapat antibodi penyelamat di dalamnya.

Pada waktu itu, ribuan bayi di Australia meninggal tiap tahunnya kerana penyakit Rhesus. Bayi yang baru lahir lainnya menderita kerosakan otak permanen kerana keadaan tersebut.

Penyakit ini menciptakan ketidak sesuaian antara darah ibu dan bayinya yang belum lahir. Ini kerana salah satu dari mereka memiliki Rh-positif (memiliki antigen D) dan lainnya Rh-negatif (tidak memiliki antigen D).

Setelah jenis darahnya diketahui, Harrison menawarkan diri untuk menjalani beberapa ujian untuk membantu mengembangkan vaksin anti-D. Harrison memiliki Rh-negatif dan ia diberikan suntikan darah Rh-positif.

Harrison telah memberikan darahnya pada ratusan ribu perempuan. Dia juga memberikan darahnya pada bayi setelah mereka dilahirkan untuk menghentikan mengembangan penyakit. Dikatakan, dia telah menyelamatkan 2,2 juta bayi sampai saat ini.

Darah Harrison dianggap begitu istimewa. Hidupnya telah diinsuranskan untuk satu juta dolar Australia.

"Saya tidak takut. Saya senang membantu. Saya harus menandatangani setiap bentuk pendermaan dan pada dasarnya menandatangi kehidupan saya," kata Harrison.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k