Khamis, November 24, 2011

[ Gambar ] Inilah Bayi Yang Menggunakan Pembuluh Darah Lembu




Siapa sangka pembuluh darah lembu ternyata mampumenyelamatkan nyawa seorang bayi. Sebuah pembedahan jantung yang dilakukan di Southampton England, memanfaatkan pembuluh darah lembu demi menyelamatkan Hannah, bayi yang mengalami kelainan jantung. Hannah Slater adalah salah satu bayi kembar, yang lahir ketika usia kehamilan si ibu baru 28 minggu. Beratnya saat lahir juga hanya sekitar 1,08 kg. Dan doktor sudah menyatakan pada ibu Hannah, Charlotte dan David, bahwa kemungkinan besar hidup anak mereka tidak akan lama. Namun, takdir berkata lain.

"Ini sebuah keajaiban. Pembuluh darah lembu mampu menyelamatkan kehidupan anak perempuan kami," kata Charlotte, seperti dikutip dari The Sun. Pada awal kehamilan, janin dalam rahim Charlotte sebenarnya berkeadaan baik, Tetapi memasuki usia 20 minggu, baru diketahui terdapat masalah dengan salah satu anak kembarnya. Hasil ujian menunjukkan terdapat masalah arteriosus truncus, iaitu pembuluh darah yang tidak berkembang dengan baik. Keadaan jantung tidak normal, iaitu hanya terdapat satu jantung tetapi berukuran besar. Jantung ini juga terlalu banyak mengalirkan darah ke paru-paru.


"Itu adalah berita yang sangat buruk untuk didengar," kata Charlotte menggambarkan perasaannya. Pasukan pembedahan dari Hospital Southampton lalu memutuskan untuk melakukan pembedahan tahap 2, iaitu, segera setelah Hannah dan Lauren, saudara kembar lahir, Hannah akan dipasangkan penghubung berukuran kecil di sekitar arterinya untuk memperlambat aliran darah. Lalu tiga bulan kemudian, ketika Hannah dianggap cukup kuat untuk pembedahan kedua, vena jugularis lembu dipasangkan untuk menstabilkan arteri paru-parunya. Saat ini Hannah berusia lima bulan dan sudah dibenarkan pulang ke rumah.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k