Jumaat, Februari 17, 2012

[ gambar ] Jom Lihat Kegigihan Atuk Ini..Pasti buat anda terharu...

Salah Oudjani yang berusia 71 tahun enggan menjual kedai kopi yang dia telah buka 46 tahun yang lalu di Roubaix, Perancis. Ramai jiran-jirannya pada mulanya enggan untuk menjual rumah masing2, tetapi apabila ditawarkan harga yang tinggi, masing2 telah berubah fikiran.

Tetapi tidak bagi Salah Oudjani yang enggan untuk menjual hasil kerja susahnya selama ini walaupun ditawarkan harga berlipat kali ganda. Berasal dari Algeria, Salah Oudjani datang ke Perancis pada tahun 1949, dan bekerja keras selama bertahun-tahun sebelum dia dan Ginette isterinya membeli bangunan "Café Chez Salah", pada tahun 1965. Pada era 70-an jalan-jalan di Roubaix penuh dengan semua jenis manusia, daripada doktor, pelombong dan pembuat kasut.

Sejak tahun 2000, semua tanah di kejiranan Salah Oudjani telah dibeli daripada masyarakat, dan pada tahun 2003 dan 2004 lepas dua kilang-kilang ditutup. Projek ini meliputi kawasan seluas lebih 80 hektar dan akan menyediakan rumah untuk 240,000 orang. 174 juta euro telah dilaburkan dalam projek tersebut dan ia dijadualkan siap pada tahun 2022.

Walaupun bekalan telefon, gas, elektrik yang kadang-kadang terputus, dan lori sampah tidak singgah di tempat itu lagi, tetapi dia terus bekerja di kedai kopi seolah-olah tiada apa yang berlaku. Walaupun dia tidak ada pelanggan lagi tetapi ini tidak kelihatan untuk menakut-nakutkan beliau sama sekali.
"Saya memberitahu mereka saya akan mati di sini. Saya tidak memerlukan wang, ia akan habis dengan cepat Saya tidak akan bergerak, ini adalah hidup saya, di sini. Adakah tempat lain apabila ia lebih baik di sini?"








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k