Isnin, Februari 13, 2012

[ hebat ] Anak rusa dapat bantuan pernafasan mulut ke mulut ( CPR) dari seorang pekerja


Seorang pekerja taman tema BRITISH secara dramatiknya telah menyelamatkan nyawa seekor anak rusa dengan memberikan pernafasan dari mulut ke mulut (CPR)

Jurutera penyelenggaraan Chris Walker sedang membaiki rollercoaster ketika Holly,anak rusa Scandinavia yang berusia dua tahun, melahirkan anak di kandang taman haiwan, Grantham Journal melaporkan.

Dan dengan pengarahnya, Mr Walker, 52, yang mempunyai pengalaman sebelum bekerja dengan ternakan, terpaksa melangkah masuk.

"Kami mengamati Holly di padang dari jarak jauh dengan teropong agar tidak menyedihkannya," katanya kepada Jurnal Grantham.

"Semua nampak berjalan lancar sehinggalah anak rusa dilahirkan. Saya tiba-tiba mengesyaki bahawa anak rusa itu tidak bergerak.

"Saya bergegas ke situ dan mendapati rusa terbaring di atas rumput tak bernyawa. Dia memiliki detak jantung yang sangat lemah dan tidak bernafas.

"Saya periksa laluan udaranya bersih, menggosoknya cepat untuk merangsang jantung dan memberinya beberapa nafas di mulutnya."

Anak rusa itu seberat 5kg, kini kembali sihat sepenuhnya, pekerja di Twinlakes Park, berhampiran Melton Mowbray, England tengah berkata.

"Kami telah menamakannya Snow White kerana dia telah kembali hidup oleh Putera Tampan kami," kata pengurus Sandy Gyorvari.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k