Rabu, Februari 15, 2012

[Hebat] kanak-kanak 3 tahun berjalan 2km cari bantuan selamatkan ayahnya

Alesaundra Tafoya, anak pasangan Tafoya, selalu diajarkan untuk menjaga keselamatan diri, termasuk menghindari bermain api kerana bimbang terjadi kebakaran. Dia juga diajarkan bagaimana harus segera mencari bantuan pemadam kebakaran jika melihat api di blok mereka tinggal.


Namun, tidak sekalipun kanak-kanak yang berusia 3 tahun ini diajarkan untuk bagaimana mencari bantuan doktor jika salah satu dari anggota keluarganya tiba-tiba mengalami gangguan kesihatan serius.

Tetapi, Alesaudra mempunyai inisentif sendiri ketika suatu pagi ayahnya mengalami gangguan kesihatan di rumah mereka di kawasan Manteca, California. Dia melakukan seperti apa yang diajarkan - berjalan dua blok -- sekitar 2 km -- untuk mencari Fire Station 243, sebuah pusat pemadam kebakaran.

Setelah itu, dia mengatakan kepada petugas pemadam kebakaran bahawa ayahnya telah pengsan dan tidak boleh bangun. "saya sudah di sini selama 20 tahun," kata Kapten Robert Villalovoz, ketua pemadam kebakaran. "Ini pertama kalinya saya melihat kanak-kanak 3 tahun berjalan kaki sampai ke sini."

Alesaundra kemudian dibawa kembali ke rumahnya.Ayahnya terbaring di ruang tamu dan memerlukan perawatan segera. "Kami segera melarikannya ke hospital," kata Villalovoz.

Doktor yang menangani kes ini mengatakan, tanpa pertolongan yang segera, Frank Tafoya boleh mati.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k