Jumaat, Februari 17, 2012

[ gambar ] Pesta Menyentuh Payudara gadis untuk menghalau hantu di China

10 orang gadis yg akan menjadi habuan "Hantu Lapar"

papan iklan pesta Hantu Lapar

China: Penduduk di bandar raya Eija di Wilayah Yunnan di China percaya bahawa roh-roh hantu yang resah di bandar itu yang meninggal dunia ketika perang saudara beberapa abad yang lampau mahukan 10 gadis sunti dan belum pernah disentuh semasa perayaan “Bulan Hantu Lapar” untuk mengelakkan mereka akan dimasukkan ke dalam neraka, para gadis seperti dalam gambar di atas akan membiarkan lelaki menyentuh payudara mereka.

Kepercayaan yang tahyul ini mendorong manuia untuk melakukan pelbagai perkara. Namun amalan ini merupakan amalan yang biasa dalam kepercayaan dan adat mereka. Dari 14hb hingga 16hb”Bulan Hantu Lapar” ini, para lelaki di bandar ini DIBENARKAN menyentuh payudara para gadis yang 10 orang tersebut..

Festival ini bermula menurut legenda tempatan semasa era Dinasti Su pada tahun 581SM-619SM apabila kebanyakan remaja lelaki di bandar itu terpaksa menyertai tentera dan telah meninggal dunia di dalam peperangan.

Menurut kepercayaan mereka, roh lelaki yang mati ini tidak akan tenang kerana mereka belum pernah menyentuh mana-mana perempuan sebelum ini. Oleh itu mereka perlukan 10 orang gadis sunti yang masih suci untuk menemai mereka di akhiart.

**mcm-mcm ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k