Rabu, Februari 15, 2012

sleeping beauty : Gadis yang mampu tidur selama 1 bulan





LONDON - Bila kebanyakan orang mengalami susah tidur selama berhari-hari, maka apa jadinya jika ada sindrom yang mampu membuat orang yang mengidapnya tidur selama sebulan.penyakit yang sungguh pelik

Adalah Lily Clarke, mahasiwi berusia 21 tahun yang berasal dari London kini sedang mengidap sindrom Kleine-Levin. penyakit yang memungkinkan seseorang itu tidur selama sebulan. Bahkan Clarke mengatakan hanya bangun untuk makan dan minum sebelum tidur lagi. Selama tiga tahun penyakit ini mendera membuat Clarke berjumpa 7 orang doktor untuk mendapatkan rawatan.

Menurut ibu Clarke, Adele Clarke, gejala ini diketahuinya saat keluarganya bercuti bermain di pegunungan ais November 2007. Saat itu, anak perempuannya deman.

"Saat itu dia hanya berdiam diri dan mengatakan pening dan tak sedap badan. Saya fikir dirinya hanya demam biasa. Namun Clarke mengalami tidur panjang, menolak berganjak dari tempat tidur hingga 25 hari ke depan tanpa makan dan minum. Ia tidur selama 23 jam sehari dan tak tahan bising serta cahaya," kata ibunya, seperti dilaporkan Daily Mail

Beberapa orang doktor mengatakan gadis ini mengalami depersi dan tekanan batin. Namun selepas diberi ubat, tak ada satupun ubat yang mampu menyembuhkannya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k