Sabtu, Oktober 06, 2012

[ 12 gambar] Jom Lihat Kowloon Walled City : Bandar Paling Padat Di Dunia


Bandar besar Kowloon yang terletak di luar Hongkong, China. Dulunya diduduki oleh Jepun semasa perang dunia II, yang mana kemudian ianya diambil alih oleh penduduk migran dan pendatang dari Tanah Besar China setelah Jepun menyerah kalah.

Pemerintahan British pada masa itu ingin China bertanggung jawab terhadap bandar ini, kerana bandar tersebut menjadi bandar yang tidak berperaturan dan tidak patuh pada undang-undang kerajaan. Populasi tidak terkawal, penduduk membina koridor lybirint yang setinggi jalan penuh dengan sampah, bangunan yang terlalu tinggi serta rapat sehingga cahaya matahari tidak boleh menyinari.

Seluruh bandar disinari hanya dengan lampu neon. Bandar tersebut penuh dengan rumah pelacuran, kasino, kedai dadah dan pusat kegiatan kongsi gelap, banyak terdapat makanan-makanan dari daging anjing dan juga terdapat kilang-kilang haram yang tidak dikesan olek pihak Kerajaan.Akhirnya Kerajaan British dengan kerjasama Kerajaan China mengambil keputusan merobohkan bandar ini kerana keadaan yg tidak selamat selain banyak kegiatan-kegiatan haram dan masalah sosial selain untuk memulihkan imej Hongkong.

























Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k