Ahad, Oktober 07, 2012

Sempadan-sempadan negara yang paling bermasalah di dunia


1.  Korea Utara dan Korea Selatan 


Dua negara Korea ini sudah sangat lama tegang dan saling curgia mencurigai. Wilayah sempadam pun terletak di tengah-tengah dataran Korea, namanya Korean Demilitarized Zone (DMZ). Wilayah ini membentang sepanjang 250 km dengan lebar 4 km.

DMZ adalah perbatasan yang paling termiliterisasi di dunia. Inilah tempat anda melihat banyak tank baja dan ranjau serta periuk api tentera yang dipasang oleh tentera kedua-dua buah negara.







2.  Pakistan dan India

Pakistan dan India memang negara yang bergolak. Oleh kerana itulah, sempadan antara dua negara ini terutama daerah Kashmir menjadi bahaya untuk pelancong. India dan Pakistan pernah berperang sebanyak 2 kali kerana berebutkan wilayah Kashmir yang cantik tersebut.







3. Bangladesh dan India


Beberapa bahagian sempadan antara India dan Bangladesh adalah kawasan hutan yang tebal. Namun, bahaya tak hanya datang dari lanskap alamnya saja. Ada peraturan yang ditetapkan oleh petugas sempadan India (Border Security Force/ BSF) yang disebut-sebut sebagai "shoot-to-kill".

Selama 10 tahun terakhir, BSF telah membunuh hampir 1.000 orang Bangladesh. Sempadan ini menjadi "ladang pembunuhan" terbesar di Asia Selatan.









Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k