Selasa, Mac 06, 2012

[ hebat ] Inilah Orang Buta Yang Menjadi Pengulas Sukan


Dean du Plessis

Blind commentator: Dean du Plessis, a Zimbabwean blind sports commentator is pictured at Harare's Sports Club. Source: The Daily Telegraph

Seorang buta mempunyai satu kelebihan luar biasa yang mana ia mampu menjadi seorang pengulas sukan kriket tanpa dapat melihat perlawanan tersebut.

Buta! Tetapi Mampu Menjadi Pengulas Sukan. Bayangkan seorang yang buta boleh menjadi pengulas sukan. Tetapi itulah yg berlaku kepada lelaki bernama Dean du Plessis dari Zimbabwe. Kebolehannya memang luar biasa apabila mampu menjadi pengulas sukan kriket. Walapun ia tidak dapat melihat, Dean du Plessis telah melatih kemampuan pendengarannya pada mikrofon untuk menggambarkan perjalanan pertandingan kriket.

“Saya lahir dengan tumor di kedua retina, dimana saya hanya di ramalkan dapat hidup selama tiga sampai maksimum lima bulan, tapi sekarang saya berusia 35 tahun,” kata Du Plessis.

Menurutnya lagi, dirinya tidak mendapat kuasa istimewa tetapi dia hanya bergantung pada mikrofon yang mengenal pasti identiti & karakter unik pemain.
“Jika saya mematikan mikrofon, maka saya benar-benar menjadi buta. Jelasnya, setelah mengikuti pertandingan selama lebih dari 20 tahun dan setelah menjadi pengulas selama 10 sampai 11 tahun, Anda boleh faham, dan anda boleh tahu apa yang pemain lakukan, tanpa melihat langsung perjalanan pertandingan itu” tambahnya.

Hebat! Menggunakan pancaindera naluri sebagai satu penerimaan isyarat bagi sesuatu kejadian. Kelebihan yang diberikan kepada Du Plessis ini merupakan yang tidak semua orang ada. Kita yang celik mata pun, tidak mampu berbuat demikian apabila memejamkan mata.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k