Ahad, Ogos 19, 2012

[ 3 gambar ] Bunga Udumbara Buddha : Bunga yang mekar 3000 tahun sekali


Berapa lama waktu yang diperlukan bunga untuk mekar? Biasa paling lama selama satu tahun bunga baru mekar, namun apa jadinya jika bunga baru mekar setiap 3000 tahun sekali? Pastinya akan butuh waktu yang sangat lama untuk melihat bunga itu untuk mekar.


Bunga  Udumbara Buddha, mekar setiap 3.000 tahun, ditemukan di bawah mesin cuci di Gunung Lushan,  Jiangxi, China. Youtan Poluo atau bunga Udumbara, yang menurut legenda Buddha, hanya mekar setiap 3.000 tahun, memiliki ukuran sekita 1mm. Miao Wei, 50, sedang membersihkan ketika ia menemukan kumpulan bunga-bunga putih di bawah mesin cuci. Sahabat anehdidunia.blogspot.com mula-mula ia berfikir benda yang berbentuk seperti batang itu hanyalah semacam telur cacing. Namun, hari berikutnya dia mendapati bahwa di atas benda yang menyerupai batang itu tumbuh bunga-bunga putih dan sangat wangi.

Bangsa Jepun menyebut bunga ini dengan sebutan Udonge. Udonge dalam bahasa Jepun ( ) digunakan oleh Dogen Zenji untuk merujuk pada bunga pohon udumbara dalam kitab Shbgenz (Perbendaharaan Mata Dharma Sejati). Sahabat anehdidunia.blogspot.com dalam dua dekad terakhir, sebahagian orang di dunia ini telah menemukan bunga yang diyakini sebagai bunga Udumbara. Bunga ini pertama kalinya ditemukan di Korea pada 1997. Kemudian muncul di China, Taiwan, Hong Kong, Malaysia, Singapura, Australia, Amerika, Indonesia. Bunga ini dapat tumbuh pada logam, kaca, tanaman dan patung-patung Buddha.

Para ahli mempercayai bahawa bunga tersebut adalah spesimen ajaib bunga Youtan Poluo, atau disebut Udumbara atau Udambara yang bererti bunga yang menguntungkan dari syurga






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k