Khamis, Ogos 30, 2012

NASA siarkan lagu pertama dari planet Marikh





Will.I.Am menyanyikan lagu Reach for the Stars di Makmal Propulsi Jet milik NASA di Pasadena, California di hadapan sekumpulan pelajar.


LOS ANGELES - Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) kelmarin menghantar lagu pertama untuk disiarkan dari planet Marikh sebagai sebahagian daripada usaha memberi inspirasi kepada golongan muda supaya berminat terhadap sains.
Lagu bertajuk Reach for the Stars nyanyian Will.i.am daripada kumpulan terkenal Black Eyed Peas itu dihantar semula oleh robot Curiosity yang kini sedang mendarat di planet merah tersebut sejak awal bulan lalu ke Makmal Propulsi Jet milik NASA di Pasadena, California.
"Rasanya seperti bermimpi," kata Will.i.am ketika menerangkan bagaimana pentadbir NASA, Charles Bolden menghubunginya untuk menyatakan cadangan menyiarkan lagu dari planet Marikh ke Bumi.
Lagu yang mengandungi lirik I know that Mars might be far, but baby it ain't really that far itu menggunakan 40 buah orkestra termasuklah hon Perancis dan bukan sekadar bunyi yang dijana secara elektronik.
"Saya mahu menunjukkan kerjasama antara manusia, ada orkestra, lagu yang tidak lapuk dek zaman dan boleh diterjemahkan ke dalam pelbagai budaya. Bukannya irama hip hop atau dance," kata Will.i.am di hadapan sekumpulan pelajar. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k