Rabu, Ogos 08, 2012

Bank Standard Chartered sembunyi transaksi dengan Iran



SEORANG lelaki mengayuh basikal di ibu pejabat Standard Chartered di London semalam.


NEW YORK - Pihak berkuasa perbankan di sini mengancam akan membatalkan lesen operasi Bank Standard Chartered di negeri New York, Amerika Syarikat (AS).
Dikenali sebagai Jabatan Perkhidmatan Kewangan Negeri New York (DFS), pihak berkuasa berkenaan menuduh bank Britain itu sebuah 'institusi penyangak' kerana menyembunyikan AS$250 bilion (RM796.6 bilion) hasil transaksinya dengan Iran yang melanggar undang-undang AS.
Pihak DFS menyatakan, Standard Chartered berkomplot dengan pemerintah Iran dan menyembunyikan sekitar 60,000 transaksi rahsia untuk menjana yuran perkhidmatan mencecah jutaan dolar sejak hampir 10 tahun lalu.
Perbuatan Standard Chartered itu turut didakwa mendedahkan sistem perbankan AS kepada pengganas, penyeludup dadah dan negara yang mengamalkan rasuah.
Kehilangan lesen perbankan New York mendatangkan kerugian besar ke atas sebuah bank asing kerana ia menyekat akses ke dalam pasaran bank AS.
Menurut DFS, Standard Chartered memproses transaksi berjumlah AS$190 bilion (RM605.4 juta) pada setiap hari untuk pelanggan global.
Standard Chartered merupakan bank Britain ketiga yang disiasat pada musim panas tahun ini.
Pada Jun lepas bank Barclays Plc bersetuju membayar AS$453 juta (RM1.4 bilion) untuk menyelesaikan siasatan AS dan Britain berhubung perbuatan memalsukan penanda aras faedah pinjaman pada Jun lalu.
Sebulan kemudian, sebuah panel Senat AS mengeluarkan laporan yang mengkritik usaha bank HSBC untuk mengawasi transaksi meragukan termasuk daripada penyeludup dadah Mexico. - Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k