Rabu, Ogos 22, 2012

Reaksi Gadis Remaja Korea Utara Saat Bertemu Dengan Pemimpin Agung Kim Jung Un


Kalau di negara lain, saat seperti ini berlaku apabila berjumpa dengan artis seperti Justin Bieber saja tetapi di Korea Utara lain pula ceritanya.

Korea Utara, atau nama rasminya Republik Demokratik Rakyat Korea (bahasa Korea: Chosŏn Minjujuŭi Inmin Konghwaguk, Hangul: 조선민주주의인민공화국) merupakan sebuah negara yang terletak di bahagian utara Semenanjung Korea, Asia Timur. Negara ini bersempadan dengan Republik Rakyat China dan Persekutuan Rusia di utara serta Korea Selatan di selatan.

Korea Utara dan Korea Selatan pernah menjadi satu negara tetapi dipisahkan selepas Perang Dunia Kedua (1945).

Pembahagian Pentadbiran

Selepas pendudukan Jepun di Korea yang berakhir dengan kekalahan Jepun dalam Perang Dunia II pada tahun 1945, Korea dibahagikan di selari yang 38 mengikut satu susunan Bangsa-Bangsa Amerika untuk menjadi yang ditadbir oleh Kesatuan Soviet di utara dan Amerika Syarikatdi selatan.

 Sejarah Korea Utara secara rasmi bermula dengan penubuhan Republik Rakyat Demokratik pada tahun 1948. Pada Ogos 1945, Tentera Soviet telah menubuhkan Pihak Berkuasa Awam Soviet untuk memerintah bahagian utara Semenanjung Korea. Ini menjadi ditadbir oleh Jawatankuasa Rakyat Sementara bagi Korea Utara melalui 1948. Selepas angkatan Soviet pada tahun 1948, agenda utama dalam tahun-tahun berikut adalah penyatuan Korea sehingga penyatuan rejim Rhee Syngman di Selatan dengan sokongan tentera Amerika dan penindasan pemberontakan Oktober 1948 berakhir harapan bahawa negara ini boleh melalui revolusi Komunis di Selatan. Pada tahun 1949, campur tangan ketenteraan ke Korea Selatan dianggap oleh Kim Il-sung, telah gagal untuk menerima sokongan dari Kesatuan Soviet. Penarikan balik kebanyakan Amerika Syarikat kuasa-kuasa dari Selatan pada bulan Jun telah melemahkan rejim Selatan dan menyebabkan Kim Il-sung untuk memikirkan semula pelan pencerobohan terhadap Selatan.

Idea itu telah ditolak oleh Joseph Stalin tetapi dengan pembangunan senjata nuklear Soviet, kemenangan Mao Zedong di China dan petunjuk Cina bahawa ia akan menghantar tentera dan sokongan yang lain untuk Korea Utara, Stalin meluluskan serangan yang membawa kepada Perang Korea.

Selepas Korea dibahagikan oleh PBB, kedua-dua kuasa Korea kedua-duanya cuba untuk mengawal seluruh Korea di bawah kerajaan masing-masing. Ini membawa kepada konflik sempadan yang semakin meningkat selari ke-38 dan percubaan untuk merundingkan pilihan raya bagi seluruh Korea. Percubaan berakhir apabila tentera Korea Utara menyerang Selatan pada 25 Jun, 1950, yang membawa kepada perang sivil yang besar-besaran . Dengan pengesahan daripada Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), negara-negara yang bersekutu dengan Amerika Syarikat campur tangan bagi pihak Korea Selatan. Selepas kemajuan pesat dalam serangan balasan Korea Selatan, Utara-angkatan bersekutu Cina campur tangan bagi pihak Korea Utara, memindahkan baki perang. Pertempuran berakhir pada 27 Julai, 1953, dengan gencatan senjata yang memulihkan sempadan asal antara Korea Utara dan Korea Selatan. Lebih daripada 2 juta orang awam dan askar terbunuh dalam peperangan.

Walaupun ada yang merujuk kepada konflik sebagai perang saudara, faktor-faktor penting lain yang terlibat. Perang Korea juga konfrontasi bersenjata pertama Perang Dingin dan menetapkan standard untuk banyak konflik kemudian. Ia menciptakan idea perang proksi, di mana kedua-dua kuasa besar tidak akan turut berperang di negara lain, memaksa rakyat di negara yang mengalami kemusnahan dan kematian yang terlibat dalam peperangan di antara negara-negara sedemikian besar. Kuasa-kuasa besar mengelak turun ke dalam perang habis-habisan terhadap satu sama lain, serta penggunaan bersama senjata nuklear. Ia juga berkembang Perang Dingin, yang pada ketika itu kebanyakannya bimbang dengan Eropah. Zon yang dikawal ketat didemilitarisasi selari ke-38 masih membahagikan Semenanjung, dan sentimen Korea yang anti-Komunis dan anti-Utara kekal di Korea Selatan.

Sejak Gencatan Senjata pada tahun 1953, hubungan antara kerajaan Korea Utara dan Korea Selatan, Kesatuan Eropah, Kanada, Amerika Syarikat, dan Jepun kekal tegang dan insiden bermusuhan sering berlaku. Korea Utara dan Korea Selatan telah menandatangani Jun 15 Utara-Selatan Pengisytiharan Bersama pada tahun 2000, di mana mereka berjanji untuk mendapatkan penyatuan semula secara aman. Pada Oktober 4, 2007, pemimpin-pemimpin Korea Utara dan Korea Selatan berjanji untuk mengadakan sidang kemuncak secara rasmi mengisytiharkan perang ke atas dan mengesahkan prinsip bersama bukan agresif.











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k