Ahad, Ogos 19, 2012

Super Cantik: Tasik air biru Band-e-Amir di Afganistan (11 gambar)




Nama Afghanistan amat dikenali dengan negara yang kering dan gersang dengan Kawasannya yang bergunung-ganang, padang pasir, semak duri dan rumah lumpur. Tetapi di tengah-tengah landskap ini tidak dijangkaui oleh kita,kerana ada satu tasik yang menakjubkan dengan air biru yang kelihatan hampir seperti dakwat.

Band-e Amir adalah tasik keenam yang sangat biru di tengah-tengah Afghanistan. Tasik yang terletak di kaki bukit Hindu Kush, gunung kedua tertinggi pelbagai di dunia, 80 kilometer dari bandar purba Bamiyan, di mana Taliban memusnahkan patung Buddha tertinggi di dunia,  pada tahun 2001. Dikelilingi oleh cenuram batu kapur yang menjulang tinggi merah jambu hampir kekurangan lengkap tumbu-tumbuhan.

Tasik yang indah dicipta oleh air karbon dioksida yang kaya yang diambil dari mata air leburan air di sekitar gunung dan jauh dari kerosakan dan keretakan di dalam landskap berbatu. Aliran keluar air menitis perlahan-lahan melalui batu kapur yang mendasari, melarutkan mineral utamanya, kalsium karbonat. Dari masa ke masa, air yang disimpan lapisan mineral keras (travertine), yang wujudkan empangan perangkap air dalam lembangan semakin besar. Empangan ini adalah biasanya kira-kira 10m tinggi dan 3m luas. Lata air dari satu tasik ke teres berhampiran lain travertine berkhidmat sebagai empangan semula jadi terbesar diantara tasik yang lain.

Warna biru tasik adalah disebabkan oleh udara serta kebersihan air. Kandungan mineral yang tinggi juga menyebabkan warna tasik nampak pekat seperti dakwat.

Daripada enam tasik, Band-e Panir adalah yang paling kecil, dengan diameter lebih kurang 100m (330ft). Yang terbesar ialah Band-e Zulfiqar, iaitu 6,5 kilometer (4mi) panjang. Yang paling besar tasik Band-e-Haibat, secara harfiah dipanggil sebagai empangan Awe.

Band-e-Amir telah menjadi sebuah destinasi untuk pelancong sejak tahun 1950-an. Tasik ini menjadi taman negara pada tahun 2009, walaupun kecantikan mereka diiktiraf lebih awal, dalam 196o. Tetapi disebabkan ketidakstabilan kerajaan pada masa itu, ia tidak diiktiraf sebagai sebuah Taman Negara. Meliputi kira-kira 230 batu persegi, Band-e Amir adalah taman pertama dan satu-satunya negara Afghanistan dan ia juga berada dalam senarai warisan Dunia UNESCO.






sumber gambar :  Here 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k