Ahad, Ogos 12, 2012

Tentera Syria dan Jordan bertempur di sempadan






SEKUMPULAN warga Syria berjalan menuju ke kem pelarian al-Zaatri di bandar Mafraq Jordan yang terletak berhampiran dengan sempadan Syria.


AMMAN, Jordan - Pertempuran di antara tentera Syria dan Jordan tercetus di sempadan kedua-dua buah negara lewat hari Jumaat, sekali gus menimbulkan kebimbangan antarabangsa bahawa perang saudara di Syria boleh mencetuskan konflik serantau yang lebih serius.
Sumber dari Jordan dan Syria bagaimanapun mengesahkan tiada yang terkorban dalam kejadian tersebut. Ia merupakan insiden terburuk sejak kebangkitan rakyat menentang Presiden Syria, Bashar al-Assad 17 bulan lalu.
Pertempuran berlaku di Tel Shihab-Turra, kira-kira 80 kilometer dari Amman apabila pelarian Syria cuba masuk ke Jordan.
"Tentera Syria menembak ke arah Jordan pada pukul 10.30 malam (waktu tempatan) untuk menghalang pelarian memasuki Jordan. Tentera Jordan kemudian membalas tembakan. Ia berlangsung selama sejam," kata seorang saksi yang hanya mahu dikenali sebagai Abdallah.
Sementara itu, sumber dari Jordan yang enggan dikenali berkata: "Tentera Syria memulakan tembakan di sempadan sebelum pertempuran tercetus."
Sejak kebangkitan rakyat berlaku, berpuluh-puluh ribu warga Syria menyeberangi sempadan menuju ke Jordan. - Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k