Ahad, Februari 24, 2013

JOM LIHAT PEMANDANGAN LUAR BIASA SEJUTA RAKYAT MISKIN KABUL DI CURAM GUNUNG


Tiada apa yang lebih menarik bagi lebih satu juta pemaustautin tetap di Kabul Afghanistan ini yang tinggal di curam gunung dan bukit. Sekali tengok memang akan terbit dari sanubari kita, bagaimana mereka hidup dengan keadaan macam tu. Kehidupan mereka sehingga hari ini memang boleh dikatakan terputus dengan kehidupan luar yang lebih moden tidak seperti negara-negara maju yang lain. Inilah Afghanistan, sebuah negara yang musnah akibat perang saudara.dan penjajahan Soviet dahulu.

Afghanistan i/æfˈɡænɨstæn/ (Parsi/Pashto: افغانستان, Afġānistān), secara rasmi Republik Islam Afghanistan adalah daratan negara yang membentuk sebahagian Asia Selatan, Asia Tengah,[ dan sedikit Asia Barat. Dengan penduduk kira-kira 30 juta, ia mempunyai kawasan daripada 647,500 km2 (250,001 batu²),, membuat ia di ke-42 paling ramai penduduk dan ke-41 negara terbesar di dunia. Ia bersempadan dengan Pakistan di selatan dan timur, Iran di barat, Turkmenistan, Uzbekistan dan Tajikistan di utara, dan China di timur laut jauh.

Afghanistan telah menjadi titik tumpuan purba Jalan Sutera dan penghijrahan manusia. Ahli-ahli arkeologi telah menemui bukti kediaman manusia dari seawal Paleolitik Tengah. Kota tamadun mungkin telah mula di kawasan itu seawal 3,000 hingga 2,000 SM..Menduduki pada lokasi penting geostrategik yang menghubungkan budaya Timur Tengah dengan Asia Tengah dan benua kecil India, tanah tersebut telah menjadi rumah kepada berbagai orang sepanjang zaman dan disaksikan banyak kempen ketenteraan, terutamanya oleh Alexander the Great, Genghis Khan, dan dalam angkatan era Barat moden. Tanah itu juga berkhidmat sebagai sumber dari mana Greco-Bactria, Kushan, Saffarid, Ghaznavid, Ghorid, Timurid, Mughal dan ramai yang lain telah bangkit untuk membentuk empayar utama.

Sejarah politik negeri moden Afghanistan bermula pada 1709, apabila dinasti Hotaki telah ditubuhkan di Kandahar diikuti oleh kebangkitan Ahmad Shah Durrani kepada kuasa pada 1747. Pada abad ke-19, Afghanistan menjadi negeri penampan dalam Permainan Unggul "antara British dan empayar Rusia. Berikutan Perang Anglo-Afghan Ketiga pada 1919 dan menandatangani Perjanjian Rawalpindi, Raja Amanullah pemodenan bermula daripadanegara. 

Semasa Perang Dingin, selepas pengunduran British dari kejiranan India pada tahun 1947, Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet mula menyebarkan pengaruh mereka di Afghanistan. Antara 1979 dan 1989, negara mengalami peperangan antara angkatan mujahidin yang disokong AS daya dan kerajaan Afghanistan yang disokong oleh Soviet di mana lebih daripada satu juta rakyat Afghanistan kehilangan nyawa mereka.Ini diikuti oleh tahun 1990-an perang saudara Afghanistan, kebangkitan dan kejatuhan pelampau kerajaan Taliban dan 2001-perang kini. Pada Disember 2001, Majlis Keselamatan PBB membenarkan penciptaan Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF) untuk membantu mengekalkan keselamatan di Afghanistan dan membantu pentadbiran Karzai.

\












Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k