Isnin, Ogos 13, 2012

Sejarah Bermulanya Takbir Hari Raya





Sejarah takbir bermula ketika dalam satu peperangan umat Islam.
Dalam peperangan itu tentera Islam dapat mengalahkan tentera pimpinan Abu Suffian serta dapat membunuh Abu Jahal.
Ketika Abu Jahal sedang nazak kepalanya hampir terputus daripada tubuhnya. Kemudian datang seorang sahabat memenggal kepala beliau dan mempersembahkan kepada Rasulullah. Lalu, Rasulullah bertakbir Allahu Akbar… (sebagaimana takbir yang dibacakan ketika raya)
Kata Ali, laungan takbir itu bermaksud Allah yang menolong hambanya dan Allah jualah yang memuliakan hambanya.
Seolah-olah nabi berdialog depan kepala Abu Jahal tersebut sambil Nabi berkata: “Hari ini telah terbukti janji Allah untuk memenangkan hambanya dan memuliakan tenteranya.”
Dari situlah timbulnya syariat takbir Allahu Akbar… sebagai takbir hari raya kerana peperangan itu sangat dekat dengan Aidilfitri.
“Di situlah bermulanya sebuah kisah perjuangan yang hebat dan bukan sekadar takbir kerana puasa. Sebaliknya membawa erti peperangan mengalahkan musuh di medan peperangan yang sebenar.
“Jadi, jangan disalah ertikan takbir ini tetapi kita kena bertakbir dengan penuh semangat takbir, tahmid dan khusyuk,” katanya bersemangat.
Menjelaskan bagaimana takbir raya dan cara sambutannya pada zaman baginda Rasulullah SAW, Ali memberitahu, Rasulullah SAW menyuruh umat Islam memakai baju baru yang berwarna putih dan sekiranya tiada, boleh memakai pakaian yang sepatutnya.
Tentang solat dan khutbah raya pula, sekiranya ia adalah Hari Raya Puasa, adalah disunatkan makan dahulu di rumah. Namun, pada Hari Raya Haji, disunatkan tidak makan dahulu di rumah. Sementara, berjalan pergi dan balik daripada solat raya di masjid mengikut jalan yang berlainan agar dapat bertemu dengan ramai orang.
Selain, mendoakan antara satu sama lain dengan doaTaqobbalallahuminnawaminkum yang membawa maksud semoga Allah menerima amalan kita semua. Ini sering diamalkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k