Sabtu, Ogos 04, 2012

Hujan air batu gemparkan Jertih, Terengganu






JERTIH - Orang ramai di beberapa buah kampung di sekitar Jertih terkejut dengan fenomena hujan air batu luar biasa berserta ribut kencang yang melanda petang kelmarin.


Dalam kejadian hujan lebat kira-kira jam 6.55 petang itu, ia menggemparkan penduduk kampung antaranya di Seberang Jertih, Balik Bukit, Padang Luas, Bandar Jertih dan beberapa kampung lain dengan fenomena luar biasa itu.


Bagaimanapun tiada kemalangan mahupun kecederaan dilaporkan dalam kejadian itu tetapi penduduk menyifatkan bencana itu adalah paling teruk dalam tahun ini.


Saksi, Wan Azha Wan Ahmad, 50, berkata, kejadian hujan air batu berserta ribut itu berlaku dalam tempoh 15 minit dan menyebabkan orang ramai mengambil kesempatan mengambil air batu tersebut untuk melihatnya.


Menurutnya, kejadian itu amat jarang berlaku menyebabkan ia menimbulkan pelbagai persoalan dalam kalangan orang ramai.


“Air batu tersebut tidak bertahan lama dan cair selepas beberapa minit,” katanya.


Seorang peniaga kedai barangan elektrik di bandar Jertih, Foo Fay Jong, 50, turut mendakwa seketul air batu sebesar bata jatuh di atas jalan raya di bandar itu berhampiran kedainya pada masa kejadian.


Bagaimanapun katanya mujur ia tidak menimpa orang ramai.


Sementara itu, Timbalan Penyelaras Dewan Undangan Negeri (Dun) Jertih, Baharom Said berkata, dalam kejadian itu sebuah rumah di Kampung Gerai mengalami kerosakan bahagian bumbung dapur akibat dipukul ribut.


Bagaimanapun penghuni rumah berkenaan tidak mengalami sebarang kecederaan.

1 ulasan:

  1. Saya pernah mengalami hujan air batu ini sewaktu berada di Madinah satu ketika dulu...

    BalasPadam

t

k