Jumaat, Ogos 17, 2012

Iran kritik OIC gantung syria




















BEBERAPA lelaki mencari mangsa yang terbunuh akibat serangan udara tentera Syria di Azaz, 47 kilometer dari bandar Aleppo kelmarin.

TEHERAN - Iran semalam mengkritik keputusan Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) menggantung keanggotaan Syria dalam badan tersebut.
Teheran menegaskan bahawa keputusan OIC tersebut adalah "tidak adil dan tidak patut".
Syria merupakan sekutu rapat Iran.
"Syria sepatutnya dipelawa ke mesyuarat OIC ini untuk mempertahankan dirinya," jelas Menteri Luar Iran, Ali Akbar Salehi kepada agensi berita IRNA di kota Mekah.
Terdahulu, pada penghujung mesyuarat tergempar OIC di Mekah semalam, OIC mengumumkan bahawa ia menggantung keanggotaan Syria dalam organisasi 57 buah negara itu.
Pertubuhan itu turut menyuarakan kebimbangan serius berhubung pembunuhan beramai-ramai dan kesengsaraan yang dialami oleh rakyat Syria.
Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad dan Ali menghadiri sidang tergempar itu tetapi gagal menghalang keputusan tersebut.
Sidang tergempar itu dipanggil oleh pemerintah Arab Saudi, Raja Abdullah.
Negara berkenaan menyokong perjuangan pemberontak yang dikenali Tentera Pembebasan Syria (FSA) yang menentang rejim Presiden Bashar Al-Assad.
FSA mula mengambil alih pentadbiran beberapa buah bandar yang dirampas mereka.
Di bandar Darat Azzah yang terletak di Aleppo, sebuah sekolah menengah dijadikan balai polis, mahkamah dan dewan sementara oleh FSA yang berjuang menamatkan pemerintahan Presiden Bashar Al-Assad.
Para pemberontak turut menguasai beberapa bandar utama di Syria seperti Aleppo, Damsyik dan Homs.
Menurut kumpulan Pemerhati Syria Bagi Hak Asasi Manusia, lebih 21,000 orang terbunuh sejak konflik Syria tercetus 17 bulan lalu.
Ketika itu, rakyat Syria bangkit menentang Bashar kerana menuntut kebebasan dan pemerintahan demokrasi.
Sementara itu, serangan udara tentera Syria di sebuah kawasan perumahan di bandar Azaz, utara negara itu telah menyebabkan lebih 40 orang terbunuh.
Bandar tersebut turut dikuasai oleh pemberontak. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k