Rabu, Ogos 15, 2012

Jambatan terpendek di dunia menghubungkan dua negara hanya 10 meter

amazing-bridge1















Dua pulau yang saling berdekatan ternyata berada dalam dua wilayah berbeza. Pulau yang besar berada dalam wilayah Kanada sedang pulau yg kecil berada di wilayah Amerika Syarikat. Yang menarik dua pulau beza Negara ini dihubungkan oleh jambatan sepanjang 10 meter. Inilah jambatan antarabangsa terkecil atau terpendek di dunia.

‘Pasangan’ pulau terketak dekat Rockport disebut Zavikon. Dua pulau itu termasuk kumpulan ‘kepulauan seribu’ yang berada di Saint Lawrence River di Teluk Alexandria, perbatasan AS-Kanada.
Persetujuan batas wilayah ini telah disepakati antara kedua Negara-AS dan Kanada-sejak 1793. Namun kedua Negara memutuskan tidak akan membahagi dua pulau diperbatasan. Sekitar 2/3 pulau berada di wilayah Kanada, 1/3 nya berada di Amerika. AS mahupun Kanada, menganggap posisi mereka setara dalam hal kepemilikan pulau.

Namun bagi pemandu pelancongan ini merupakan ‘keuntungan’ kerana dari segi  keberadaan dua pulau ini menjadi sangat unik dan menarik ‘dijual’. Para pemandu pelancungan ingin jambatan antarabangsa terkecil di dunia diketahui umum.
Pulau besar yang diklaim sebagai wilayah Kanada dibangun rumah, sementara pulau kecil yang merupakan bahagian dari Amerika, berfungsi sebagai halaman belakang rumah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k