Khamis, Ogos 02, 2012

Pemberontak Syria menyerang di Aleppo





SEORANG anggota Tentera Pembebasan Syria meronda bandar Aleppo kelmarin.


ALEPPO - Pemberontak Syria menyerang beberapa sasaran ketenteraan dan menawan dua balai polis di sini selepas membunuh 40 anggota keselamatan, kata sebuah kumpulan pemantau ketika pertempuran di ibu kota komersial Syria itu terus memuncak semalam.
Pertempuran antara pemberontak yang dikenali sebagai Tentera Pembebasan Syria (FSA) dan pasukan keselamatan yang setia kepada Presiden Bashar Al-Assad turut dilaporkan di ibu kota Syria, Damsyik, bandar Deir Ezzor di timur dan Daraa di selatan negara berkenaan.
Kumpulan Pemerhati Syria Untuk Hak Asasi Manusia memberitahu, Aleppo semalam digegarkan dengan pertempuran paling sengit selepas bandar raya ini digempur FSA.
Seorang pegawai kumpulan berkenaan, Rami Abdel Rahman berkata, pemberontak menggunakan sejumlah pelancar grenad dalam serangan menjelang subuh ke atas sebuah pekarangan tentera, ibu pejabat perisikan tentera udara dan cawangan Parti Baath di sini.
Tidak lama kemudian, beratus-ratus pemberontak menyerang beberapa buah balai polis di kawasan penempatan penduduk Salhin dan Bab al-Nayrab.
"Sekurang-kurangnya 40 anggota polis terbunuh dalam pertempuran tersebut yang berlanjutan selama beberapa jam," kata Abdel Rahman.
Antara yang maut termasuk ketua polis balai Salhin, selatan bandar raya ini manakala tiga buah kenderaan turut musnah, tambahnya.
Siri serangan itu berlaku selepas misi pemerhati Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan, tentera rejim Bashar menggunakan beberapa buah helikopter, kereta kebal dan meriam untuk memerangi pemberontak.
Badan pemerhati itu turut merayu kedua-dua belah pihak supaya melindungi kira-kira 2.7 juta penduduk awam yang tinggal di bandar raya ini.
"Pertempuran sengit ini menunjukkan betapa pentingnya bandar raya ini kepada rejim Bashar. Mereka tidak mahu Aleppo menjadi kubu pemberontak seperti yang berlaku ke atas bandar Benghazi di Libya," kata Abdel Rahman.
Kelmarin, pemberontak merampas pos kawalan Anadan yang terletak sekitar lima kilometer ke barat daya bandar raya ini sekali gus memastikan laluan terus ke sempadan Turki.
"Dalam beberapa jam akan datang, impak kejatuhan pos kawalan ini akan dapat dilihat apabila banyak bekalan tiba melalui pos ini untuk dihantar ke Aleppo," tambahnya.
Penentangan rakyat Syria ke atas rejim Bashar bermula sejak Mac tahun lalu.
Lebih 19,000 orang dilaporkan terbunuh dalam pertempuran antara tentera Syria dengan kumpulan pemberontak. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k