Khamis, September 20, 2012

6 Peperangan penuh bersejarah yang jarang diketahui orang


[Image: Zanzibar+AngloZanzibarWar.jpg]


1.     Perang Anglo-Zanzibar ( 27 hb Ogos 1896)

Perang Anglo-Zanzibar merupakan peperangan yang paling singkat dalam sejarah peperangan di dunia, iaitu peperangan  selama 38 minit. Ketika Khalid bin Barghash, Sultan Zanzibar baru berkuasa pada 1896, baginda ingin negaranya untuk bebas daripada penjajah Inggeris.. Salah satu persyaratan oleh Inggris adalah untuk Sultan baru agar membenarkan penjajah Inggeris melantik pegawai Inggeris mejadi Konsul Inggeris

Barghash menolak hasrat Inggeris, dan Inggris menganggapnya serius. Inggeris menawarkan kepadanya pilihan: meninggalkan istana dengan kehendak sendiri atau diusir paksa. Ketika waktu yang ditentukan datang untuk membuat keputusannya, Sultan menanggapinya dengan ketertutupan diri dalam istana dan memperkuat pertahanan.

Lima kapal perang Inggris berlabuh di pelabuhan di luar istana dan melepaskan tembakan.Tiga Kapal Zanzibar kapal tenggelam, pertahanan pantai hancur, dan beberapa tentera pembela maut. Meskipun pertempuran berlangsung kurang dari satu jam, lebih dari 500 pasukan Zanzibar mati , sebahagian besar disebabkan amukan api di dalam istana.Pasukan Inggris mengalami seorang pasukan terluka dan tidak ada kematian. Setelah menyerah, Sultan Barghash digulingkan dan diberikan suaka politik di Jerman Timur Afrika sementara Sultan pro-Inggris yang baru dinobatkan

2. Perang Soviet - Jepun ( 9hb Ogos - 2 September, 1945


[Image: 25.jpg]



Tanpa diketahui banyak orang, tentara Soviet memainkan peranan besar dalam penyerahan diri oleh Jepun dalam Perang Dunia ke II. .Stalin telah setuju untuk bergabung dengan pertempuran di Pasifik saat Jerman dikalahkan.

Pada tanggal 8hb Ogos 1944, sehari sebelum bom atom Nagasaki, Tentera Soviet mendeklarasikan perang terhadap Jepun dan mengejutkan mereka dengan melancarkan tiga peprangan terpisah ke Manchuria 24 jam kemudian. Tentara Kwangtung yang membela daerah itu sebagian besar hancur dan dipaksa untuk menyerah. Setelah menaklukkan Manchuria, pasukan Soviet melancarkan serangan ke Korea Utara, tetapi tujuan mereka adalah berobjektif suapaya seluruh semenanjung dikalahkan ketika pemerintah Jepun menyerah kepada pasukan Sekutu.



3.  Perang Kepulauan Aleutian 1942 – 1943




[Image: AI-Map1.gif]


Perang di Kepulauan Aleutian pada Perang Dunia II adalah peperangan yang kurang diketahui orang tetapi mempunyai peranan yang penting, saat Alaska ( wilayah Amerika Serikat) diserang oleh tentera Jepun. Kepulauan Aleutian adalah rantai kepulauan di lepas pantai barat daya Alaska, bahagian dari pulau-pulau yang seperti tangan, yang membentang ke Lautan  Pasifik.


Serangan tentera Jepun dimulai dengan serangan terhadap Pangkalan Belanda yang bersama-sama membantu pihak tentera Amerika Syarikat. Namun begitu pihak Jepun berjaya menawan Pulau Kiska dan Pulau Attu.



4. Perang Revolusi Amerika - 1778 - 1783

[Image: Revolusi-Perancis.jpg]


 Banyak akan berfikir peperangan dalam Revolusi Amerika akan berlangsung di Amerika.Namun, Revolusi Amerika telah terjadi jauh sampai di Eropah dan India, dengan Perancis dan Spanyol memimpin orang-orang front.

Selain bantuan pinjaman di tanah Amerika, pasukan Perancis dan Spanyol "mengumumkan" ke seluruh dunia. Perancis memiliki hubungan dengan Kerajaan Anti Inggris dari Mysore di India selatan. Tentara dan kapal Perancis ditempatkan di India membantu Kerajaan Mysore melawan Inggeris dengan terjadinya perang kedua Anglo-Mysore.

Sepanyol menggunakan peperangan kerajaan Inggris di Amerika untuk keuntungan mereka. Sementara Sepanyol menghantar tentera dan wang untuk membantu orang Amerika, mereka juga melihat kerentanan Inggris di Eropa dan memutuskan untuk memulai serangan untuk merebut kembali tanah yang dikuasai oleh Inggris selama Perang Tujuh Tahun ini. Spanyol melawan Inggris di pulau Gibraltar dan Minorca, di seluruh Hindia Barat, dan di daratan Amerika.

Bantuan Perancis dan Spanyol terbukti sangat berharga bagi pemberontak Amerika , dengan kedua sekutu memainkan peranan kunci dalam kekalahan Inggeris.di Amerika



5. Perang Sonderbund (November 3 – 29, 1847)


[Image: P-5-00265a.jpg]


Switzerland  sering dianggap sebagai negara yang tetap neutral dan tidak terlibat dalam konflik bersenjata. Pada 1847 Switzerland menemukan dirinya dalam perang dengan musuh yang tidak biasa: iaitu dirinya (swiss) sendiri. Perang saudara ini meletus pada bulan November 1847 ketika beberapa gereja Katolik dibentuk Sonderbund dan memisahkan diri dari  sebagian besar Protestan untuk mencegah pembentukan pemerintah terpusat.

Pertempuran antara pemerintah Switzerland  dan pemberontak  hanya berlangsung dua puluh enam hari dan diakhiri dengan para pemberontak menyerah. Sepanjang bulan pertempuran, hanya lapan puluh sembilan orang saja yg maut.



6. Perang Salib Utara Tahun 1147 sampai Sekitar 1290

[Image: Baltic_Sea_map.jpg]


Banyak orang tahu sejarah Perang Salib di mana pasukan Kristian berperang dengan pasukan Muslim dalam peperangan  untuk mendapatkan kembali akses ke tempat suci di Yerusalem. Namun pada saat yang sama sedang berlangsung Perang Salib di Tanah Suci, Perang Salib Utara juga terjadi di Scandinavia.

Perang Salib Utara dimulai dengan Perang Salib Wendish di tahun 1147.Kerajaan Denmark dan Swden Orde Teutonik, dan persaudaraan pedang Livonian (dua terakhir merupakan perintah angkatan militer keagamaan) menyerbu tempat yang sekarang timur laut Jerman dalam upaya untuk menundukkan kaum pagan di kawasan itu.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k