Jumaat, September 21, 2012

Ribuan berarak ke kedutaan AS bantah filem anti-Islam di Kuala Lumpur hari ini



Ribuan umat Islam dari Umno dan PAS berhimpun di Kuala Lumpur hari ini kerana membantah filem Innocence of Islam yang menghina Nabi Muhammad SAW dan mencetuskan demonstrasi anti Amerika Syarikat (AS) di seluruh dunia.

Naib presiden PAS, Salahuddin Ayub mengetuai demonstrasi 'Xpresi Hijau Kasih Nabi SAW' anjuran Pemuda PAS selepas solat Jumaat di Masjid Tabung Haji di Jalan Tun Razak, sebelum kira-kira 5,000 orang berarak ke kedutaan AS dekat situ.

Sementara itu, protes anjuran Umno pula diketuai oleh Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin yang berlangsung di Masjid Kampung Baru disertai kira-kira 3,000 orang.

Kedua-dua protes tersebut turut disokong oleh pertubuhan Islam dan pelbagai NGO.


Dalam perhimpunan anjuran Pemuda PAS, peserta berarak ke kedutaan Amerika Syarikat dengan melaungkan "Hidup Islam", "Hancur Israel", dan "Hancur Amerika", bertakbir dan berselawat berulang-ulang kali.

Beberapa peserta juga bertindak membakar kain rentang memaparkan bendera Amerika dan logo Bintang David yang menjadi lambang negara Israel sebelum dipadamkan Unit Amal yang berkawal.

Mereka turut merentang pelbagai kain pemidang dan mengangkat poster yang mengutuk filem itu serta memuji baginda SAW.



'Obama perlu bertanggungjawab'

Turut bersama beberapa pimpinan pembangkang dan NGO seperti Ketua Penerangan Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man Naib Presiden PKR Tian Chua dan Nurul Izzah Anwar serta Presiden Majlis Perundingan Islam Malaysia Mohd Azmi Hamid.

Dalam ucapannya, Salahudin yang juga ahli parlimen Kubang Kerian mendesak Presiden AS Barrack Obama bertanggungjawab atas penerbitan dan penyiaran filem itu dan mendesaknya memohon maaf.

"Barrack Obama perlu bertanggungjawab minta maaf seluruh dunia.... Kami akan pertahan Nabi Muhammad SAW dengan apa cara sekalipun," katanya.

Sementara Tian pula berkata kehadiran beliau bersama dengan umat Islam bertujuan menyatakan pendirian jelas tidak membenarkan sesiapa pun menghina agama lain, termasuk Islam.

Delegasi enam orang diketuai Salahudin kemudiannya menyerahkan memorandum Pemuda PAS kepada kedutaan AS kira-kira jam 3 petang, yang antara lain mendesak negara itu bertegas terhadap Nakoula Basseley yang dipercayai penerbitnya.

Ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan dalam sidang media menyatakan kekesalannya terhadap kedutaan apabila hanya menghantar ketua keselamatan menerima menerima memorandum mereka.

Ketua Polis Daerah Cheras ACP Mohan Singh Tara Singh berkata pihaknya berpuas hati dengan perhimpunan hari ini yang berjalan baik, mengikut peraturan dan tiada insiden tidak diingini.

Pemuda Umno ambil kesempatan kritik DAP

Bagaimanapun,dalam perhimpunan anjuran Pemuda Umno, ketuanya Khairy mengambil pendekatan berbeza apabila turut mengambil peluang mengkritik pemimpin DAP Perak Ngeh Koo Ham yang didakwa mempertikai bantahan umat Islam dalam isu itu.

Khairy yang juga Ketua Pemuda BN malahmenggesa PAS meninggalkan Pakatan Rakyat kerana mendakwa DAP tidak menunjukkan perpaduan dalam membantah filem Innocence of Islam itu.

"Bagaimanapun, (MP Beruas Datuk) Ngeh Koo Ham berkata ini (protes) buang masa," katanya.

Berbeza dengan Pakatan, kata Khairy, perhimpunan mereka turut disertai pelbagai kaum dari MCA dan MIC yang menyatakan kebersamaan dalam bantahan itu.

"Kami akan lakukan perkara yang sama jika ini berlaku kepada agama lain," katanya.

Ngeh semalam memohon maaf atas kenyataannya di Twitter sebelum







NONE



















Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k