Jumaat, September 21, 2012

Saintis dari England berjaya ciptakan Sperma tiruan






Pesatnya teknologi sel punca memasuki babak baru. Seorang saintis yang  berasal dari England mengumumkan yang beliau berjaya menciptakan sperma manusia dari sel punca embrionik (embryonic stem cells) yang pertama di dunia..Beliau yang membuat kajian selama 10 tahun telah mengembangkan pengetahuannya berdasarkan bagaimana sperma berkembang bagi membantiu para lelaki yang kurang subur bagi memperolehi cahaya mata.

Hal tersebut dijelaskan oleh Saintis Karim Nayernia dari Universiti Newcastel di England yang sebelumnya berjaya menghasilkan bayi tikus dari sperma buatan dengan teknik serupa.

Hasil kajian gabungan antara saintis dari Newcastle dan The NorthEast England Stem Cell Institute tersebut telah diterbitkan di dalam jurnal Ilmiah Stem Cells and Development.

Secara teorinya sel embryonic menjadi beragam sel dalam tubuh, seperti sel jantung, sel otak, pankreas, atau pembuluh darah.

Beberapa ahli saintis lain menyatakan belum yakin dengan sel sperma ciptaan Nayernia dan pasukannya Menurut para pengkritik, sel sperma yang diciptakan tersebut abnormal.

"Dari kertas kerja  Profesor Nayernia yang saya baca, saya tidak yakin sperma yang berasal dari sel punca embrionik itu mampu akurat disebut sebagai spermatozoa," kata Allan Pacey, saintis senior dalam bidang andrologi dari Universitas Sheffield, England.



Dalam pernyataannya, Pacey mengungkapkan sprma ciptaam Nayernia tersebut tidak punya ukuran, bentuk, gerakan, serta fungsi seperti sperma asli.

Senada dengan Pacey, Azim Surani, profesor bidang physiologi dan reproduksi dari Universiti Cambridge mengatakan bahwa sperma yang diciptakan pasukan  ahli dari Newcastle tersebut masih jauh dari sel sperma yang sebenarnya.

Meskipun Nayernia mengatakan sel sperma ciptaannya menunjukkan semua karateristik sperma, namun para para saintis yang lain masih becanggah pendapat mengenainya



p/s: tidak boleh tandingi ciptaan Allah SWT




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k