Khamis, September 20, 2012

Mari Melawat Penjara Wanita Di Kazakhstan (21 Gambar)




Mari kita melawat penjara di Atyrau Kazakhstan. Di Kazakhstan terdapat enam buah penjara wanita yang menempatkan 2901 orang banduan. Atyrau ialah sebuah penjara yang menempatkan 234 orang banduan. Ianya penjara low level security

dan kehiduapn banduan disini tidaklah berapa sadis. Di Kazakhstan baduan wanita tidak memakai baju belang-belang seperti di dalam siri kartun. Uniform bandan wanita disini ialah pinafore hitam dan tudung kepala putih. Uniform ini wajib dipakai ketika tidak berada di dalam sel mereka.

Setiap sel menempatkan empat orang banduan. Banduan dilarang duduk di dalam sel diantara pukul sembilan pagi sehingga tujuh malam. Pada waktu ini banduan dibenarkan melakukan kerja di dalam penjara seperti menjahit baju atau memasak. Uniknya penjara di Kazakhstan ialah banduan diberikan kemudahan peti sejuk dan dobi sendiri. Sebulan sekali banduan dibenarkan memesan barangan dapur dari bandar berhampiran. Kemudahan komunikasi juga diberikan dan setiap banduan dibenarkan menggunakan telefon selama 15 minit sehari. Selain daripada itu mereka juga digalakkan melakukan aktiviti sukan bagi membantu pemulihan akhlak mereka.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k