Selasa, Ogos 14, 2012

Jet tentera Syria ditembak jatuh






IMEJ daripada video amatur menunjukkan sebuah jet tentera Syria ditembak jatuh di wilayah Deir el-Zour, Syria semalam.


DAMSYIK - Pemberontak yang dikenali sebagai Tentera Pembebasan Syria (FSA) mendakwa pihaknya menembak jatuh sebuah jet pejuang semalam tetapi kedudukan tentera pemerintah semakin kukuh di bandar raya Aleppo apabila mereka mara ke sebuah daerah baharu yang dikuasai FSA.
Tentera pemerintah turut mengebom beberapa kawasan di sekitar ibu kota Syria di sini dan melancarkan operasi pembersihan di bandar raya berkenaan.
Perkembangan itu berlaku ketika beberapa klip video kontroversi yang menunjukkan kekejaman FSA di sekitar Aleppo disiarkan.
Satu rakaman tersebut menunjukkan anggota-anggota FSA mencampakkan beberapa mayat dari sebuah bangunan pejabat pos manakala klip video kedua memaparkan pemberontak menyembelih seorang lelaki.
Dalam perkembangan berkaitan, media Syria melaporkan sebuah jet tentera terhempas di timur negara itu ketika penerbangan rondaan selepas mengalami masalah teknikal. Menurutnya, juruterbang pesawat itu sempat mengaktifkan kerusi anjal pesawat bagi menyelamatkan diri.
Namun, FSA yang menggesa masyarakat antarabangsa supaya membekalkan organisasi tersebut dengan senjata penangkis pesawat mendakwa pihaknya menembak jatuh jet berkenaan di wilayah Deir Ezzor, timur Syria.
"Ya, kami boleh mengesahkan bahawa sebuah jet pejuang MiG 21 telah ditembak jatuh," kata jurucakap FSA, Kassem Saadeddine. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k