Jumaat, Julai 06, 2012

[ 15 pics ] Sekitar Internatioanl Conference On Malay-Polynesian Ancestral National.






YTM Tunku Zain Al-’Abidin Ibni Tuanku Muhriz turut berkenan hadir sama dalam persidangan tersebut.



Tempat Persidangan berlangsung


 Para peserta pesdiangan berhenti rehat


Tempat di mana persidangan berlangsung


Ketua Delegasi Dari New Zealand iaitu Chief Matutera  Te Na Na


Sir Rick [bersama makciknya [ Sir Rick adalah bekas pemain ragbi All Black]



Persembahan Dondang Dari Brunei


Semasa Dinner malam tadi

 Prof. Madya Haji Hashim bin Haji Abd.Hamid dari  Negara Brunei


Suasana sebelum ketibaan Yang Dipertuan Besar NS

 Di dalam dewan persidangan




 persembahan kebudayaan malam tadi

Persembahan Hakka dari New Zealand



Tarikh 5hb Julai-6hb Julai 2012  merupakan tarikh yg penting dlm kamus hidup aku.. Di tarikh ini aku bersama lebih 1500 orang dari 33 buah negara menyertai Internatioanl Conference On Malay-Polynesian Ancestral National. Pertautan Melayu di seluruh 33 buah negara tersebut berjumlah 376 juta orang sangat memberi tanda umat Melayu suatu bangsa yang hebat, berani meneroka lautan luas, dan cekal sekali.

Negara-negara yg turut serta antaranya Malaysia,Indonesia Brunei Darul Salam, Filipina, Thailand, Kemboja, New Zealand, Madagascar, Fiji, Tuvalu, Samoa dan lain-lain negara.. Persidangan Antarabangsa Malay-Polynesia ini dirasmikan oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato Seri Utama Haji Mohamad bin Hasan.

Saya sempat memetik kata-kata Menteri Besar semasa merasmikan persidangan ini yg bersetuju dengan kata-kata Pengerusi Persidangan iaitu, Kolonel Prof. Dato' Dr.Kamaruddin Kachar yang bersetuju mewujudkan sebuah Sekrettariat Organisasi Malay-Polynesia di Negeri Sembilan untuk dijadikan titik perhubungan bagi merapatkan lagi hubungan di ke 33 buah negara yg terlibat.

Persidangan yang berlangsung di Allson Klana Resort selama 2 hari ini akan tamat malam nanti dan perasmian penutup akan disempurnakan oleh YB Dato Seri Utama Dr.Rais bin Yatim, Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k