Sabtu, Julai 09, 2011

Anak Malang Ini Harus Kenakan Topeng Selama 10 Tahun





BEIJING - Malang benar nasib Wang Gengxiang (5), tubuhnya terbakar dan kepalanya nyaris tidak memiliki kulit lagi setelah kecelakaan yang dialaminya.

Kanak-kanak lima tahun itu harus menggunakan topeng elastik dan kemungkinan harus menghabiskan waktu 10 tahun untuk menyembuhkan dirinya.

Anak malang tersebut terjatuh ke dalam pembakaran jerami di halaman rumahnya di Fenyang, propinsi Shanxi, China. Kulit kepalanya sudah nyaris tidak lagi tersisa, begitu pula dengan jari kecilnya.

Gambar terakhir yang didapatkan, dia mengenakan pelindung kepala putih elastik sambil bermain dengan anjing dan mainannya.

Doktor mengatakan bahawa operasinya tidak lagi boleh dilanjutkan kerana batang tenggorokannya belum cukup kuat, diperkirakan akan memakan waktu 10 tahun lagi.

"Kami harus menunggu trakeanya membesar, mungkin diperkirakan ketika usianya 14 atau 19 tahun. Itu pun tergantung situasi," ujar wakil direktur Rumah Sakit Liberation Army Shen Chuan'an, seperti dilansir China Daily, Jumat (8/7/2011).

Keluarganya yang terbentur masalah dana kini harus dihadapkan masalah masa depan Wang, pengaruh apa yang akan dirasakannya kerana topeng yang dikenakannya.

Anak-anak seusianya kini tidak mahu lagi bermain dengan Wang kerana penampilannya yang aneh.

"Teman-temannya kini takut kepadanya. Saya harus membeli makanan agar mereka mahu bermain dengannya," ujar sang ayah Wang Shouwu.(rhs)



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k