Rabu, Julai 20, 2011

Kajian di Universiti of Tennessee.USA, Perkahwinan Lebih Bahagia Apabila Berat Isteri Lebih Ringan Dari Suami




Kata dari ahli pernikahan bahawa suami tidak mempermasalahkan ukuran tubuh isterinya dipatahkan oleh para pengkaji dari Universiti Tennessee. Size does matter!

Menurut kajian tersebut, lelaki yang memiliki berat badan lebih berat dari isterinya akan lebih bahagia dari awal pernikahan hingga seterusnya. Begitu pula dengan wanita. Wanita yang memiliki berat badan lebih ringan dari suaminya lebih bahagia daripada wanita lain yang memiliki berat badan lebih berat dari suaminya.

Penemuan ini didasarkan atas penelitian terhadap 169 pasangan dibawah 35 tahun yang diberikan kuesioner setiap 6 bulan selama 4 tahun.

Salah satu peneliti, Andrea Meltzer mengatakan "Pesan terbaik yang didapat dari penelitian ini adalah wanita dengan ukuran tubuh apapun boleh bahagia dalam hubungan mereka selama memiliki pasangan yang tepat. Yang perlu diperhatikan adalah berat relatif, bukan berat absolut."

Meskipun begitu, hasil penelitian ini diragukan oleh ahli pernikahan Jean Hannah Edelstein. "Saya skeptis bahawa kebanyakan lelaki akan benar-benar menolak pasangannya berdasarkan kelebihan berat badan apabila tidak ada masalah lainnya."



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k