Selasa, Julai 12, 2011

Inilah Pasangan Kembar Yang Lahir Selang Dua Hari





INILAH.COM, London – Meski kembar, Seth dan Preston Campbell tak lahir pada hari jam yang sama. Mereka terpisah dua hari.

Seth dan Preston boleh dikatakan keajaiban, termasuk ibunda mereka, Donna Grove (27). Ketiganya, sebagaimana dilansir The Sun, telah melalui rangkaian komplikasi. “Kami semua sangat beruntung masih berada di sini,” ujar Donna.

Donna melahirkan Seth pada pekan ke-28 di Rumah Sakit Frimley Park, Surrey, Inggris. Namun, Preston yang berbeza plasenta dengan Seth, lahir 50 jam kemudian setelah ibunya dihantar ke London kerana komplikasi tersebut.

Saat dilahirkan pada 13 April lalu, Seth tak bernafas kerana infeksi intestin, desiran jantung abnormal (heart murmur) dan keracunan darah. Ia menempuh perjalanan 60 km menuju Rumah Sakit St Mary di Paddington, London Pusat.

Donna kemudian dihantarkan ke rumah sakit yang sama esok petang, 14 April. Sehari kemudian, ia melahirkan Preston. Ibu muda ini bukan tanpa masalah. Ia mengalami masalah jantung kerana cairan rahimnya terinfeksi darah atau kondisi yang disebut amniotic fluid embolism.

Keadaan Seth memburuk dan ia harus masuk mendapatkan perawatan di ICU Neonatal di Rumah Sakit Chelsea and Westminster Hospital, London. Dokter mampu menyelamatkan ketiganya setelah di rumah sakit selama sepuluh pekan.

Ayah si kembar, James Campbell (26), langsung melamar Donna sesaat setelah ia melalui komplikasi trauma pascamelahirkan tersebut. “Itu benar-benar masa gelap, saya takut kehilangan mereka bertiga,” ujarnya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k