Isnin, Julai 18, 2011

Inilah Badan kereta ini dibuat daripada daun ganja



KANADA- Masih ingat dengan kereta badanya dibuat dari bahan daun ganja? Kereta tersebut akhirnya keluar.Canada Motive memunculkan sosok EV Kestrel yang merupakan kereta elektrik dimana badannya terbuat dari bahan daun ganja atau Canabis Sativa.

“Kami telah menerima banyak permintaan tentang gambar dari mobil Kestrel ini dan sekarang rekaan rasmi kereta ersebut telah dilancarkan,” papar VP Operations Motive Meagan McKeage seperti dilapor dari Autoevolution.Penggunaan bahan daun ganja yang dikatakan lebih ringan dari serat karbon menjadikan mobil ini hanya memiliki berat 850 kg.
Selain itu Kestrel juga dilengkapi dengan baterai lithium-ion yang dapat menggerakkan kereta sejauh 160 km/jam dengan kecepatan puncak hingga 135 km/jam.Kestrel dibangun dari daun ganja yang diubah menjadi bahan komposit nan ringan.

Hasil ciptaan Alberta Innovates Technology Futures (AITF) itu dikatakan tetap ringan tanpa mengurang daya tahannya.Bahan komposit hasil ubahan dari daun ganja ini dibuat menjadi badan kereta yang ringan, tetapi dengan biaya yang lebih murah dibanding menggunakan bahan serat karbon.

Rencananya pihak perusahaan merancang menghadirkan prototipe perdananya pada pertengahan 2011 dan masuk ke versi produksi yang bakal dikeluarkan mulai 2013.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

t

k